Hogyan vált történelemmé a Legionárius Mozgalom?
Előzmények:
Az első 15 év - Hogyan erősödött meg a Legionárius Mozgalom?
Az üldöztetés időszaka - Legionáriusok emigrációban, börtönben vagy kommunista-ellenes ellenállóként
Az első 15 év - Hogyan erősödött meg a Legionárius Mozgalom?
Az üldöztetés időszaka - Legionáriusok emigrációban, börtönben vagy kommunista-ellenes ellenállóként
A forradalom után véget ért a legionárius száműzetés kora, ám az egykori ideológiát felidéző epigonok mellett csak néhány öreg nosztalgiázó maradt.
Gheorghe Buzatu történész a Radiografia dreptei româneşti. 1927-1941 könyvében azt állítja, hogy 1995-ben véget ért a legionárius száműzetés kora, mivel ekkor újra megjelenhettek a munkáik Románia területén is. Ugyanakkor nem mondhatjuk el azt, hogy 1989 után maga a mozgalom is visszatért volna az országba.
Nagyon sok, külföldön élő legionárius meghalt időközben. Az itthoniak közül többen a börtönökben pusztultak el, az 1964-ben szabadlábra helyezettek közül pedig sokan (Anania, Victor Vojen vagy Ion Dumitrescu-Borşa) együttműködtek a kommunista rendszerrel, és emiatt hitelüket vesztették. Többen úgy gondolták, életük visszaterelése a „normális” kerékvágásba az első számú prioritás, nem pedig a politizálás. A kommunista diktatúra ideje alatt a mozgalom tagjai népellenséggé lettek nyilvánítva, így csak alacsony szintű munkákat végezhettek még akkor is, ha sokan egyetemi végzettséggel rendelkeztek.
![]() |
A kapitány emléke (Transindex) |
Néhányan alapítványokat hoztak létre (pl. a George Manu Alapítvány), mások a volt politikai foglyok szervezeteiben próbáltak meg tevékenykedni. A különböző legionárius frakciók, mentalitások közötti különbségek ez estben is a felszínre törtek, így ezek a próbálkozások sem voltak egységesek.
Ugyanakkor nagyon sok esetben az 1989 utáni történetírási diskurzusokba sem tudtak beilleszkedni. A mozgalom „igaz története” iránti igény továbbra is erős volt, de az egykori tagok fokozatosan kihaltak, a nosztalgiázók pedig ilyen kérdésekbe nem tudnak érdemben beleszólni. A Legionárius Mozgalom szellemiségét 1989 után gyakorlatilag az ún. nosztalgiázók tartották fenn, azt is egyfajta sajátos értelmezésben.
![]() |
Bartolomeo Anania (Transindex) |
A mozgalom történelemmé vált, egyszerű kutatási területté. El kell mondani viszont, hogy az 1989 utáni elemzések, visszaemlékezések nagyon sok új eredményt hoztak, a mozgalom új arcát fedték fel az érdeklődők előtt, főleg a börtönéveket illetően. Jelen pillanatban a Legionárius Mozgalom három fontos témakörben van jelen a köztudatban.
Az első az ún. börtönszentek problémakör, vagyis a kommunista börtönökben elhunyt legionáriusok emlékezete. Erre a témakörre jellemző, hogy a mozgalom és az ortodox egyház (nem hivatalosan) nagymértékben összefonódik.
A kommunista börtönöket megjárt néhány volt legionárius ún. vallási közösségeket hozott létre. Ezek közül a visszaemlékezők szerint, az enyedi csoport, Virgil Maxim, Ion Ianolide, Valeriu Gafencu stb. a legismertebb: Ők különböző visszaemlékezésekben mesélik el a börtönéveket.
![]() |
Codreanu emléke (Transindex) |
Az enyedi börtönben elhunytak emlékezete kiemelkedő része ennek a témakörnek. A csoport tagjai számára ún. szent helynek számít az ún. Râpă a Robilor, ahol megtalálták a névtelen sírba temetett elhunytak maradványait. Az elhunytak emlékezetét több kereszt és egy ortodox kápolna is őrzi. A kápolna falán feltüntették az elhunytak nevét és itt őrzik az előkerült csontokat, maradványokat is. Ebből az emlékezetből fakadt az a kezdeményezés, hogy az ún. börtön-mártírokat avassák szentté.
A szentté avatás feltételei természetesen nem teljesülnek: a kánonjogi feltételek nem adottak, nem regisztráltak csodákat stb. Az ortodox egyház elhatárolódik ettől a kezdeményezéstől, így a kommunista börtönökben elhunyt legionáriusok csak a mozgalom mártírjaiként élnek tovább a köztudatban.
![]() |
Codreanu-ikon (Transindex) |
Hasonló módon tiszteleg Costel Condurache Codreanu emléke előtt. Egy kötetet szánt a kapitány emlékének, abban pedig egy szent éneket közöl. A könyv borítóján egy ikon található, mely Codreanut bukovinai népviseltben ábrázolja. Jobbjában keresztet tart, bal karját áldásra emeli, feje körül pedig aura látható. A borítón még két felirat található, a „Mărturisitorul Mucenic Corneliu” és a legionárius köszöntés, jelszó, „Corneliu Zelea Codreanu – Prezent!”. Ez utóbbi szimbolikusan üzeni a nagyközönségnek, hogy a mozgalom nem halt ki.
A kötet a továbbiakban elmeséli a Kapitány életét, „hőstetteit”, társadalmi-politikai cselekedeteit. Illusztrációként gazdag képanyag is társul a szöveghez.
A kötet a továbbiakban elmeséli a Kapitány életét, „hőstetteit”, társadalmi-politikai cselekedeteit. Illusztrációként gazdag képanyag is társul a szöveghez.
A Legionárius Mozgalom vezérei azért sem avathatóak szentté, mert a legtöbbjük embert ölt, ha nem a fronton, akkor merénylet során. Codreanu Manciu rendőrfőnököt lőtte le a húszas években. Ion Moţa és Vasile Marin a háborúban öltek embert, Moţa ezen kívül még merényletekben is részt vett, lelőtt pl. egy Vernichescu nevű egyetemistát. A szentté avatást, a mártír emlékezetet tehát lényegében csak az egykori gárda tagok vagy a későbbi szimpatizánsok erőltetik.
![]() |
Könyv Codreanuról (Transindex) |
A Legionárius Mozgalom emlékének, ideológiájának továbbélésében a legnagyobb szerepük a különböző egyesületeknek, szervezeteknek van. Egykori tagok, szimpatizánsok különböző egyesületi tevékenységekkel éltetik tovább a mozgalom szellemiségét: rendezvényeket, konferenciákat, megemlékezéseket szerveznek, köteteket adnak ki, szobrokat, emlékműveket avatnak. A még életben levő egykori tagok többsége szívesen nyilatkozik, ad interjúkat a mozgalomról, ezzel is életben tartva Vasgárda emlékezetét és ideológiáját.
A Legionárius Mozgalom emlékezetét igyekeznek továbbvinni az újonnan megalakult szélsőséges szervezetek is, a Noua Dreaptă vagy az Alexandru Suru által alapított Legionárius Mozgalom nevet viselő szervezet. A Noua Dreaptă tagságáról nincsenek konkrét számok, azt tudjuk, hogy több vidéki településen is van helyi szervezetük. Az új Legionárius Mozgalom Bukaresthez köthető.
Mindkét szervezet törvényesen működik, jelképrendszerük egyértelműen az egykori Legionárius Mozgalomra utal, néhol változtatva a jelképeken. Egyes adatok szerint az új Legionárius Mozgalomnak körülbelül 300 tagja van Bukarestben. Az új mozgalmak esetében is megjelennek azok a töréspontok, melyek a két világháború között létező mozgalomra is jellemzőek voltak. Az új Legionárius Mozgalom vezetőségét több egykori mozgalmista nem ismeri el. A Noua Dreaptă a legitimációs megnyilvánulásaiban igyekszik kapcsolatot, egyfajta kontinuitást érzékeltetni a régi szervezettel (a régi mozgalmistákról közölnek információkat, tartanak előadást, régi képeket, filmrészleteket mutatnak be) de a tényleges, személyi jellegű kapcsolatok nem tisztázottak. Tény, hogy ideológiai téren ugyanazokat az elveket viszik tovább, az éppen aktuális politikai kontextushoz igazítva. A zsidó kérdést például a roma problémakör helyettesíti.
További különbségek: a Noua Dreaptă ún. egyetemesebb román-kérdésekkel foglalkozik, míg az új Legionárius Mozgalom inkább helyi érdekeltségű politikai, szociális problémákra fókuszál. Különbözik a két szervezet vezetési struktúrája is. A Noua Dreaptának központi vezetése van egy elnökkel, az új Legionárius Mozgalom élén viszont egy ún. főnök áll.
![]() |
Megemlékezés Codreanuról 2. (Transindex) |
A túlélők napról napra fogynak, a közöttük levő kapcsolatokat pedig most is beárnyékolja a mozgalomra jellemző széthúzás, valamint a kommunista időszakban elszenvedett üldöztetés miatti megosztottság. A Legionárius Mozgalom egykori ideológiáját epigonok igyekeznek újraéleszteni, a mostani történelmi helyzethez igazítani.
Forrás: Transindex
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése